Professional organizing
Ironé: Helen vindt de gelijkwaardige manier en omgang met zowel persoon als spullen prettig. Ze heeft mij ervaren als zowel geordend, efficiënt, to the point als ook benaderbaar en betrouwbaar. Helen is zelfstandig ondernemer en vroeg mij enkele keren mee te kijken en te denken bij het verbeteren van de structuur, zoals het bijhouden van een adressenbestand. Ik heb haar als professional organizer praktische adviezen gegeven waarmee ze zelf aan de slag kon.
Helen: De inzet van Effect Thuis heeft mij helderheid gegeven en steun als mens.
Professional organizing
Nannette: Ironé heeft mij geholpen met het opruimen en vooral ook weggooien van spullen. Verder ook met het ruimte creëren in mijn huis. Ze doet dit op een integere, rustige en soms speelse manier. Waar ik van stond te kijken is dat ik al tijden een vaas met neprozen op mijn tafel had staan, en toen ze voorstelde om een stukje van de steel te halen, leverde dit veel ruimte op. Niet alleen letterlijk maar ook gevoelsmatig. De theorie van opruimen weet ik wel. Maar ook daadwerkelijk dingen weg te gooien is een ander verhaal. Ik ben erg blij met haar tips en hulp.
Ironé: Nannette woont in een gehuurde woning van beperkte afmeting. Dat betekent dat ze niet zomaar iets kan wijzigen aan bv de indeling of iets kan ophangen. Veel spullen wil ze houden om diverse redenen en vooral omdat spullen haar helpen herinneren. Ook het orde scheppen in boeken en papieren hebben we aangepakt. Het is handig om een graadmeter te hebben om te bepalen wat verouderd is en wat zinvol is om te bewaren. Ook de grens van wanneer een kledingstuk of schoeisel klaar is om weg te doen hebben we aangepakt. Ondermeer bepalen hoe vaak je een tas of schoenen laat oplappen en wanneer dit “op” is.
Professional organizing
Ironé: Afgelopen jaren heb ik een man, een tienerjongen en een vrouw met een vorm van autisme begeleid. Kenmerkend was onder meer het niet overzien van hoe het opruimen aangepakt kan worden. Er was behoefte aan concrete stapjes, of zoals een van hem verwoord heeft ”hapklare brokken”. Ook was er de veel voorkomende moeite om spullen los te laten, wat uiteindelijke wel lukte zolang deze de juiste bestemming kregen, passend bij wat zij belangrijk vonden.
Wat ik hierbij zelf heb geleerd, is nog beter te checken wat iemand nodig heeft en wat wel en niet werkt. Opruimen is een proces en vraagt om maatwerk, met als doel dat iemand zelf grip krijgt. In korte tijd veel spullen wegdoen kan averechts werken. Iemand kan zich overspoeld voelen en de regie kwijtraken in het dagelijks leven.
Professional organizing
Ironé: Een dame op leeftijd kon na het overlijden van haar partner niet meer in haar woning blijven. Ze moest de spullen van hen samen (te veel om mee te verhuizen) voor een groot deel loslaten. Ze volgde een workshop van een dagdeel. Dit gaf haar handvatten om te starten met de schilderijen van haar hand. Deze werden te koop aangeboden en als cadeau geschonken in eigen kring.
Wat mij steeds opvalt is dat mensen zich bewuster worden van de waarde die bepaalde spullen voor hen hebben. Spullen worden herontdekt en krijgen weer de plek die ze verdienen, bijvoorbeeld een herinnering die letterlijk weer in beeld komt in de woonkamer. Spullen die een last blijken te zijn worden makkelijker losgelaten. Samen worden vuilniszakken gevuld, maar ook dozen voor de kringloop. De kledingbox en oude metalen worden apart afgevoerd.
Bijvoorbeeld, iemand zonder werk die oude tijdschriften bewaart om vast te houden aan een voormalige baan, wetende dat ze dit werk niet meer zal doen. Bijvoorbeeld cadeautjes van een oude liefde bewaren, in de hoop dat de liefde weer terug komt in het leven. Uiteindelijk gaat het opruimproces om het op juiste wijze wegdoen van spullen, waardoor de ruimte van je woning gevuld wordt door spullen die er nu in je leven toe doen.
Professional organizing: opruimbegeleiding gedurende een dagdeel
Ironé: Een slechtziende vrouw wilde orde scheppen in onder meer haar schoonmaakproducten. De spullen dienden uitgezocht te worden op bruikbaarheid en zo in de kast gezet dat ze zelf het juiste product voor het schoonmaakwerk terug kon vinden. Tevens dienden deze producten veilig opgeborgen te worden voor jonge kinderen. Hierbij is de kast meteen gereinigd. Eenmaal leeg gaat dit het makkelijkst.
Vervolgens is haar dochter (basisschoolleeftijd) begeleid in het opruimen van haar kamer. Zij was zelf goed in staat aan te geven wat ze wel en niet meer gebruikte, bijvoorbeeld te kleine schoenen. Deze spullen zijn verwijderd uit haar kamer. De andere spullen zijn in categorieën opgeborgen op de meest logische plek. Bijvoorbeeld spullen voor sport en andere clubjes die wekelijks gebruikt werden, kwamen onder handbereik. Dierbare accessoires zijn geclusterd en uitgestald op de vensterbank, zo dat het een etalage leek. Als ze ‘s morgens haar gordijnen opendeed, zag ze meteen haar favoriete spulletjes.
Opruimbegeleiding
Het betreft een tussenwoning van een vrouw met chronische pijn en lichamelijke beperkingen, die sinds meerdere jaren zorg draagt voor haar huisdieren. Haar doel is een opgeruimde, leefbare woning die beter past bij haar leven, incl. het afscheid nemen van spullen die niet meer passen in deze levensfase. Er is gemiddeld eens per 5 weken een bezoek aan huis. Ik bespreek met haar de vorderingen, belemmeringen, behoeften en wat helpend kan zijn. Er worden concrete kleine acties ondernomen en we werken met prikkelende vragen, metaforen, visualisaties en voorbeelden. Aan het eind van het bezoek sluiten we af met een afspraak over het vervolg. Tussentijds is er 1-2 keer tussen de bezoeken door appcontact. Dat kan zijn ter bemoediging, de stand van zaken doornemen, een succes te delen of een tip vragen.
Terugkomende onderwerpen zijn:
Waar loop je tegen aan en wat heb je nu nodig om verder te kunnen? Hoe blijft er beweging plaatsvinden, ondanks belemmerende factoren? Aan bod kwam:
- Functies van de ruimte.
- Uitgaan van wat je nodig hebt en niet van de mogelijkheden om spullen op te bergen in het huis.
- Bepalen hoeveel van een bepaald item je nodig hebt.
- Werken in zones.
- Gebruik van tijdseenheden om tot vorderingen te komen zonder voelbare tijdsdruk van een deadline.
- Omgaan met energie en ongemak, op een manier die tot vorderingen leidt en waardoor je binnen grenzen kan handelen.
- Spullen die niet meer dienen, krijgen een nieuwe plek buitenshuis.
Reacties van mevrouw:
Wat een opluchting, letterlijk licht en ruimte na jaren een rommelig huis. Ik ben me beter bewust van vroegere denkpatroon en gedrag. Je bent af en toe de stok achter de deur die ik nodig heb. Ik heb de moed om door te zetten en ga echt afscheid nemen van spullen die jarenlang bewaard zijn, omdat ik dacht dat ik er nog wat mee zou doen.