De lente was vroeger het moment waarop de woning opgeruimd en schoon gemaakt werd. In deze eeuw kunnen we iets vergelijkbaars doen in een nieuw jasje, op je eigen wijze. Bij deze enkele tips om aan de slag te gaan en klussen af te maken.
Uitgangspunt
WEL: keuzes maken of een item jouw leven nog dient of niet en ze een vaste plek geven of er afscheid van nemen.
NIET: spullen/items verplaatsen en niet de juiste bestemming geven.
Aan de slag
- Kies welke functie een ruimte heeft of krijgt. Zoals de slaapkamer.
- Per deel of zone van de ruimte ga je aan de slag. Dit helpt je om aan alle items toe te komen en overzicht te houden. Het kan helpen om een schets te maken en zones te cijferen in de volgorde waarmee je aan de slag wilt gaan. Dan kun je afvinken wat je gedaan hebt. Denk aan de kledingkast, het bed met nachtkastjes, de zithoek. Vergeet niet de vensterbank en de vloer. Mogelijk heb je er ook een schoenenkast of dressboy staan.
- Bepaal wat je in een ruimte wilt doen (doelen). Bijvoorbeeld, de slaapkamer is om te rusten en biedt het gemak om je kleding te pakken. Mogelijk wil je ook een zithoekje om te lezen ter ontspanning.
- Neem 2 dozen/kratten/bakken voor de items die weg gaan. Zet ze klaar in de ruimte, zodat ze niet in de weg staan en toegankelijk blijven. De ene is voor hetgeen weg uit je huis gaat zoals naar een kledingbak, de andere is voor spullen die elders in je woning horen.
- Start bijvoorbeeld met een lade van de kledingkast. Maak deze leeg en sorteer. Op het bed is een handige plek. Wat is verouderd, kapot, vies, past niet meer en kan meteen in de "wegbak". Wat blijft kan terug in de lade.
- Haal er voorafgaande een doekje doorheen zodat het weer schoon en fris is.
- Als je bij het terugleggen meteen op soort of kleur sorteert, geeft dat overzicht. Bijvoorbeeld sokken, korte vooraan omdat het warmer wordt, langere achteraan.
- Vraag je bij elk item dat je in je handen neemt af of het past bij de functie en doel(en). Draagt het bij aan jouw de behoefte aan rust, gemak en ontspanning?
De items die blijven krijgen eerst de aandacht. De bakken zet je na je klus uit de ruimte. De eerste bak zet je nabij de uitgang, de andere mag een tijdelijke plek krijgen in huis en plan je als volgende klus in.
Hoe ver je ook komt, elke stap telt mee. Succes en geniet van de "reis" als je bezig bent.
Tot slot … vier je succes!